tisdag 30 december 2014

2014



1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? 
Jag tog sjuksköterskeexamen efter att ha pluggat halvt ihjäl mig hela våren. Fick göra en hel del nya jobbrelaterade grejer som jag aldrig gjort förut. Varit gravid samtidigt som jag heltidsjobbat var också rätt nytt för mig... 

2. Höll du några av dina nyårslöften? 
Jag tror inte att jag hade några? Jo, att jag skulle klara utbildningen, trots att precis allting gick emot mig. Och det höll jag! 

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Inte för första gången i alla fall. Tror jag inte? 

4. Dog någon som stod dig nära? 
Jespers morfar dog, och även om jag naturligtvis inte stod honom nära på samma sätt som Jesper, så blev det ändå en sorg även för mig. Sedan är ju nackdelen med att jobba på en palliativ vårdenhet, att de patienter man kommer riktigt nära också ska dö... 

5. Vilka länder besökte du? 
Inga. 

6. Är det något du saknade år 2014 som du vill ha år 2015?
Socialt umgänge. Och en lite mer fysiskt tilltalande kropp, om man får vara ytlig. 

7. Vilket datum från år 2014 kommer du alltid minnas, och varför? 
5 juni, då jag äntligen tog min efterlängtade examen! 

8. Vad var din största framgång i år? 
Jamen att jag tog examen. Att jag ryckte upp mig och pluggade in två terminer på en gång. Att jag skrev den förbannade uppsatsen själv, och lyckades, trots att min handledare en månad innan deadline sa till mig att det var tidsmässigt omöjligt. Jag tror inte att någon egentligen trodde att jag skulle klara det. Allra minst jag själv. Jag kommer aldrig sluta vara stolt över den prestationen.  

9. Största misstaget? 
Jag gjorde ett jobbrelaterat misstag som lyckligtvis slutade väl, men jag ville bara sjunka genom jorden och aldrig komma fram igen. Andra misstag: KANSKE var det inte helt genomtänkt att bli gravid direkt när jag börjat nytt jobb. Det är inget jag ångrar, men det hade varit skönt att ta sig igenom den första tiden på en nu arbetsplats utan att samtidigt behöva kämpa emot ett konstant våldsamt illamående... 

10. Har du varit sjuk eller skadat dig? 
Gravidillamående from hell, ett antal jobbiga megaförkylningar och så dessa prematura sammandragningar som gjort mig sjukskriven hela hösten och vintern. 

11. Bästa köpet?
Känns inte som att jag har köpt så mycket? 

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Tråkiga saker, mat och hyra och diesel. Och lite bebisgrejer faktiskt, sista veckan på året :) 

13. Undrade du något i år?
Jag undrade massor. Sista halvåret har det främst handlat om huruvida jag verkligen är gjord för att bli tvåbarnsmor. 

14. Vilket var årets största i-landsproblem? 
Ångesten när jag insåg att gamla arbetskamrater ska gräva i mitt underliv om några veckor...

15. Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Ett positivt graviditetstest. Vide och Jesper. Underbara sommardagar tillsammans alla tre. Framgångar. 

16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2014?
Oj. Markus Krunegårds album "Rastlöst blod", tror jag. 

17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? 
Ledsnare tror jag. Det har varit så mycket stress och komplikationer att jag emellanåt glömt hur man gör när man skrattar. Fast när jag har varit glad har jag å andra sidan varit RIKTIGT glad. 

18. Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat. Skrattat. Orkat. 

19. Vad önskar du att du gjort mindre? 
Varit ledsen och bitter över andra människor. 

20. Hur tillbringade du julen? 
Hos Jespers syster. Stillasittande.

21. Vilken var årets skrattfest? 
Har nog inte haft så många sådana i år...

22. Blev du kär i år? 
Lite nykär kanske. 

23. Hur många one night stands? MASSOR! Eller inte.

24. Favoritprogram på TV? 
Grey's anatomy. Downton abbey. Så mycket bättre. 

25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? 
Nej hatar gör jag verkligen inte. Besviken och bitter kan jag absolut vara ibland, men jag tror mer på kärlek än på hat. Även om jag går sönder emellanåt. 

26. Bästa boken du läste i år? 
Någonting av John Green eller Louise Boije af Gennäs kanske. 

27. Största musikaliska upptäckten? 
Inte upptäckt så mycket nytt i år... 

28. Något du önskade dig och fick? En examen, ett jobb, en graviditet.

29. Något du önskade dig men inte fick? 
En BRA graviditet utan krångel. Men hej, man kan inte få allt! Och det kommer ju vara värt det till slut! 

30. Årets bästa film? 
The fault in our stars? 

31. Vad gjorde du på din födelsedag? 
Jag och Jesper åt utelunch på stan minns jag, men annars hände väl inte så mycket? Jesper jobbade kväll så jag hade ensamkväll med Vide och kände mig rynkig och gammal. Typ. 

32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? 
Mycket. Det har varit ett sjukt intensivt år. På gott och ont skulle jag väl säga. Men jag önskar att jag hade haft vänner som stått brevid i allt det jobbiga. Jag har känt mig fruktansvärt ensam i år. Det hade definitivt kunnat vara bättre. 

33. Hur skulle du beskriva din stil år 2014?
Första månaderna: sjukhuskläder. Sista månaderna: gravidkläder. 

34. Vad fick dig att må bra? 
Jesper och Vide. Hade aldrig klarat det här året utan dem. 

35. Vilken kändis var du mest sugen på? 
För en gångs skull har jag varit rätt ointresserad. Men Ola Salo är väl ganska stående. Och Love Antell! (Det var ju en dream come true att de var med i så mycket bättre samtidigt!)

36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? 
Allt! Det har varit ett sjukt politiskt år, med val hit och dit, och sverigedemokrater som blir vansinnigt stora och alliansen son beter sig som tjuriga snorungar i sandlådan. Jonas Sjöstedt har varit den enda vettiga människan i en rad av idioter, känner jag. 

37. Vem saknade du? 
Vänner. 

38. De bästa nya människorna du träffade? 
Fina jobbarkompisar! 

39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? 
Att lyssna på kroppen när den faktiskt säger ifrån. 

40. Citera tre sångtexter som summerar ditt år:
"I miss you I'm pregnant, I miss you I'm pregnant again"
"Success is my only motherfucking option, failure's not!"
"Det är bara kärnavfall som är för evighet, bästa vänner kan gå rakt åt varsitt håll"

Inga kommentarer: