torsdag 2 januari 2014

Blogg-HLR

Jo jag har inte bloggat sen i typ juni men det är klart att vi kör en sån här lista i år igen. Ett litet återupplivningsförsök kan man väl kosta på sig när det nu blivit 2014 och allt...


1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Jag har förlöst bebisar, gjort en massa sjuksköterskerelaterade grejer som venprovtagning, observerat en operation, osv. Har också sprungit 7 km nonstop och köpt bil. 
2. Höll du några av dina nyårslöften? Jag hade något januarilöfte som gick ut på att inte dricka Cola eller äta onyttigt på hela januari. Jag höll det typ, med ett litet snedsteg bara.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Rätt många halvbekanta, enligt Facebook i alla fall. Och Johan och Jenny såklart, men de var ju föräldrar redan innan...
4. Dog någon som stod dig nära? Min farbror snubblade i trappan och dog. Vi var inte jättenära, men jag tog det rätt hårt. Det var så oväntat och så onödigt och så skrämmande hur livet bara kan ta slut av en sådan sak. 
5. Vilka länder besökte du? Bara Sverige.
6. Är det något du saknade år 2013 som du vill ha år 2014? En sjuksköterskeexamen.
7. Vilket datum från år 2013 kommer du alltid minnas, och varför? Inget, för en gångs skull.
8. Vad var din största framgång i år? Jag vågade vara obekväm och tjatig och sökte jobb på neonatalavdelningen som inte var utannonserat och fick det! Att jag fick jobb på förlossningen var också en overklig framgång. 
9. Största misstaget? Att skjuta upp farmakoterapitentan till sista tillfället var ju idiotiskt. Och att jag slutade träna regelbundet så fort det blev höst. Typiskt dumt. Och att jag lät min psykoterapeut friskförklara mig fast jag inte var det minsta frisk.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Jag var sjuk nästan hela hösten. Det var feber och förkylningar men framförallt en läskig ihållande yrsel som gjorde att jag blev övertygad om att jag fått en hjärntumör. Vet fortfarande inte vad som är fel.
11. Bästa köpet? Har faktiskt inte köpt så mycket i år. Det skulle vara glasögonen då.
12. Vad spenderade du mest pengar på?Glasögonen. Och tråkiga saker som mat och hyra och sånt.
13. Undrade du något i år? Om någonting betyder någonting egentligen.
14. Vilket var årets största i-landsproblem? Att jag blev tilldelad praktikplats i Köping och därför "var tvungen" att köpa bil...
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? När jag fick jobben jag sökte. När folk sa fina saker till mig. När Vide var fin och snäll. Ljusa sommarkvällar. Jens Lekman. 
16. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2013? Hela Nord & Syds album. 
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? I stort var jag nog gladare, även om hösten var jävligare än vanligt.
18. Vad önskar du att du gjort mer? Tränat. Skrattat. Älskat. Pluggat.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Obsessat över småsaker. Hetsätit chips och godis. Varit bitter.
20. Hur tillbringade du julen? I Norrköping med familjen.
21. Vilken var årets skrattfest? Klagomål från tvätteriet att förlossningspersonalen stoppar moderkakor i fickorna. 
22. Blev du kär i år? Alltså nej. Nykär kanske. 
23. Hur många one night stands? MASSOR! Eller inte.
24. Favoritprogram på TV? Oj. The walking dead, Modern family, Girls, Orange is the new black, Glee (!), Grey's anatomy.... Det mesta såg jag i och för sig på netflix.... 
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Nej, jag försöker låta bli att hata. 
26. Bästa boken du läste i år? Sista Testamentet av James Frey.
27. Största musikaliska upptäckten? Nord & Syd.
28. Något du önskade dig och fick? En större lägenhet.
29. Något du önskade dig men inte fick? En godkänd c-uppsats.
30. Årets bästa film? Men Gud jag vet inte. Känn Ingen Sorg kanske? 
31. Vad gjorde du på din födelsedag? Skrev artikelmatriser. Några dagar senare hade jag något slags fest som slutade med att gästerna drack rödvin ur vår fruktskål och sjöng Nu Grönskar Det. Det var kul! 
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mycket. Men jämfört med 2012 har det ändå varit ett bra år, så jag borde inte klaga.
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2013? Identitetskris. 
34. Vad fick dig att må bra? Träning, SSRI i kombination med terapi, min familj, vissa vänner.
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Ola Salo. Alltid. Och kanske Andrew Lincoln också. 
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Lyssna på "fått nåt i ögat" med Emil Jensen, it pretty much sums it up. 
37. Vem saknade du? Allt och alla.
38. De bästa nya människorna du träffade? Vissa av kollegorna på förlossningen och neo.
39. En värdefull läxa du har lärt dig i år? Skjut för fan inte upp tentor.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år: "And the sleeping pills don't help me and the medicine makes it worse, I went to the psychiatric emergency fot help, they said 'take slem of these, and take some of these too'" (Det var väl själva fan vad svårt det ska vara att bli tagen på allvar av primärvården om man inte är uppenbart fysiskt halvdöd typ....)

1 kommentar:

Fifi sa...

Kul att du bloggar igen!
Hoppas du kommer att må bättre i år!
Kram