söndag 28 oktober 2012

10 favoritfilmer



Det är ju komplett omöjligt att välja, och jag har säkert glömt bort 20 filmer som jag egentligen skulle ha velat haft med... Men det här är, så att säga, mina klassiker. De som jag alltid nämner när jag ska välja ut favoritfilmer. För att jag kan se dem ca hur många gånger som helst.
 
(utan inbördes ordning)

Juno
Bra musik, fantastiskt manus, gravidmagar och världens sötaste Ellen Page. Kan ju inte slå fel.

The Lord of the Rings-trilogin
Om vi inte ens pratar om det enorma hantverket, konstverket, som Härskarringenfilmerna är, så kan vi ju ändå nämna några småsaker som alver, mysstämning, parallella historier (jag är en sucker för parallella historier), samt konstatera att Viggo Mortensen gör sin snyggaste roll (vilket inte säger så lite, med tanke på att han är den snyggaste karln på jorden och så vidare).

Love Actually
Det är England, det är jul, det är parallella historier (igen) som knyts ihop sådär alldeles fantastiskt, det är Colin Firth, det är kärlek, det är alldeles lovely.

Döda Poeters Sällskap
Jag gråter varje gång.

Titanic
Åh. Den är ju lite av ett guilty pleasure för mig, men faktum är ju att det ÄR en fantastisk film. Och INTE enbart på grund av Leonardo Dicaprio, även om jag kanske tyckte det när den kom… 

Little Miss Sunshine
En knasig familj som trycker in sig i en folkabuss (som fungerar sisådär), och roadtrippar över halva USA för att lilla dottern ska vara med i en skönhetstävling… Jag älskar sånt!

Sound of Music
När jag var liten och min pappa alltid var iväg och spelade (gitarr) på nyårsafton, så brukade jag och mamma ha vår egen lilla nyårstradition med Sound of Music och en Paradisask i soffan. Än idag blir jag lycklig av den filmen.

Control
Om Ian Curtis. Så snygg, så bra, så grym skådespelarinsats från Sam Riley. 

George Harrison – Living in the material world
Är ju egentligen en dokumentär, av Martin Scorsese, men åh, vad jag älskar den, åh vad jag älskar George Harrison.

Rent
En fenomenal filmatisering av en fenomenal musikal, om AIDS, rockmusik, vänskap, kärlek och fina människor. La vie Bohème!

Inga kommentarer: